Dôležité je uvedomiť si, že sociálne siete a vyhľadávače (Facebook, Instagram, Twitter, Google, Bing a iné) poskytujú používateľom užitočné a obľúbené služby „zadarmo“. Odmenou pre týchto gigantov sú informácie, ktoré o nás pri používaní týchto služieb nazbierajú. Vďaka zhromaždeným dátam vedia lepšie cieliť reklamu. Výborne cielená reklama je efektívna reklama a toto je argument pre inzerentov, ktorí Googlu, Facebooku či inému poskytovateľovi radi zaplatia za reklamný priestor, ktorý je účinný.
Okrem toho sú tieto informácie pochopiteľne využívané aj k tomu, aby mal používateľ čo najlepší, personalizovaný zážitok zo služby, jej údržbu, ďalší vývoj ale aj ochranu proti podvodom a zneužitiu.
Čo všetko vedia vyhodnotiť zo správania nás, používateľov internetu?
Okrem základných informácií ako naša IP adresa, typ zariadenia, internetový prehliadač alebo aplikácia, či naša poloha a s ňou súvisiace navštívené miesta, sú to aj informácie o našich záľubách, politických záujmoch, nákupoch, spôsoboch rozhodovania sa pri nákupe, naše kontakty, jedinečný reklamný identifikátor a ďaleko, ďaleko viac.
Poskytovatelia našich obľúbených služieb na svojich stránkach deklarujú, že dáta, ktoré o nás zhromažďujú sú anonymné a nemôžu byť zneužité. Do akej miery im chceme dôverovať už je na každom z nás.
Ako vieme sledovanie obmedziť či úplne eliminovať?
Úplná istota je podľa všetkého zabezpečená len vtedy, keď sme sa nikdy v podobnej službe neregistrovali a zavreli sa do jaskyne 🙂
V nastaveniach prehliadačov, aplikácií či samotných služieb, nájdeme možnosti, pomocou ktorých vieme úroveň sledovania a poskytované informácie do určitej miery menežovať. V prípade, že chceme ísť do väčšej hĺbky, existujú bezplatné aj platené nástroje, poskytujúce širšie možnosti vylepšenia anonymity na internete. Pokiaľ nám na našom súkromí záleží, je rozhodne na mieste v tomto prípade požiadať o pomoc odborníka.
Treba si ale uvedomiť, že vačšina funkcií je podmienená poskytnutiu osobných informácií. Od dátumu narodenia, keď sa chceme potešiť zľavovému kódu v obľúbenom eshope v deň našich narodenín, cez povolenie prístupu ku kontaktom sport trackeru ak chceme ľahko vyhľadať kamarátov športovcov a porovnávať si s nimi progres, po poskytnutie polohy obľúbenej aplikácii Waze, vlastnenej Googlom, ktorá nás vie doviesť do cieľa včas.